CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, June 13, 2014

28weeks : Suntikan ATT & Breastmilk

Assalamualaikum.


Dah 7 bulan dah?? Homaiiiii.. Macam tak percaya T__T' Lajunya masa berlalu hoi! Rasa macam banyak benda lagi tak buat ni. Masuk 7 bulan ni rasanya busy sikit lah dari bulan-bulan lain kan? Salah satunya mesti lah nak packing bag letak dalam kereta kannnn. Sebelum packing mesti lah nak kena basuh semua barang-barang baby. Suami, awak tolong basuh kan? kan? kannn? hiks!

Okay itu nanti, sekarang ni nak cerita apa yang dah berlaku dulu ya..

Masa usia kandungan 27w4d aku dah dapat Suntikan ATT (Anti Tetanus) atau Suntikan Kancing Gigi dari KKIA. Kebetulan, masa check up dengan Dr Ezeta, doc tanya dah dapat suntikan ATT belum. Aku cakap lah belum. Rupanya suntikan ni tak wajib untuk swasta. Tapi patient boleh pilih untuk ambil. Cuma kalau dengan gov, suntikan ni wajib lah kot. Aku tak sure.

Suntikan ni untuk elak kancing gigi semasa proses bersalin. Tapi jangan risau, risiko sangat rendah sekarang ni, sebab alatan dalam LR pun dah tiptop. Jangkitan kuman tu rendah lah. Tapi sebab aku check up dengan KKIA, so tak terlepas lah kena suntikan ni. 

Kalau ikutkan entry dari blog-blog lain, diorang cakap suntikan ni sakit, kebas. Tak cakap pulak suntikan ni rasa dia macam zaman kita sekolah dulu.. Lenguhhhh! Aku ingatkan suntikan ni sakit masa masuk jarum, tapi masa nurse cucuk jarum kat bahu takde lak rasa sakit. Tetiba rasa eh! apakah ini?! tengok-tengok nurse tengah tolak ubat masuk dalam lengan. Ohhhhh! Ubat itu yang sakit masa beliau masuk ke dalam lengan. Cis! Dan selepas itu bermula lah episod lengun bahu sampai ke bawah siku. Urgh! 

Cakap kat Suami, teringat zaman sekolah. Lenguhnya, malas nak masuk ofis. Hehehehehe!

Malam tu pulak, aku paksa diri lah buat bunga (last minute order), Suami pulak asyik geram tak habis-habis (awwwww), dia pergi cium lengan kiri aku yang kena suntikan tu! Damn! Seharian aku bertabah jangan bagi apa-apa pun sentuh lengan aku. Nak galas bag laptop pun hazab. Malam tu dia cium. Cium itu bagus, tapi yang tak bagusnya kenapa? kenapa? kenapa dekat situuuuuu?

Rasa nak demam. Huhuhuhuhu!

Pagi semalam masa aku tengah bersiap, Suami pun sibuk bersiap jugak. Takpe lah. Pastu dia pergi pegang lengan aku kiri dan kanan. Alasan tak sengaja, sebab dia geram lagi. Haihhh! Dah la aku tidur lasak. Asal bangun pagi je aku mesti rasa nak demam. Bila bagitahu Suami, Suami cakap mana taknya, aku tidur suka hati, selamber mengiring belah kiri. Really???? Mana sedar. Hikhikhik.

Sekarang ni aku risau sungguh kalau Suami dekat-dekat. Haha. Bukan apa..bahayaaaaaa.

Kalau tak salah aku ada terbaca, untuk anak pertama kena suntik 2x. Betul ke? Haiyo.

Habis cerita pasal suntikan ATT yang lenguh. Nak cerita pasal breastmilk pulak. Al-maklum lah, ramai blogger2 yang aku kenal kat sini, dah pun bersalin, dah pun lalui pengalaman menyusukan anak. So slowly aku noted lah beberapa hal tentang penyusuan, especially bab memperbanyakkan susu badan. Risau dan risau bila tau yang bukan mudah nak menyusukan baby di hari pertama - sebab susu tak keluar. Itu belum lagi susu takde lah, susu kurang lah. Siapa tak risau.

Baru-baru ni, aku nampak dekat ig blogger Schanur dia share picture Horlicks. Pastu blogger Cik Mah cakap Horlicks bagus untuk susu badan. Yeke? Sejak awal pregnant aku memang amalkan Horlicks sebab ada malasah perut kan. Horlicks je baik untuk perut sebab dia malt. Alhamdulillah, no wonder seawal usia kandungan 6 bulan aku start urut-urut breast, dah keluar cecair. Kalau ikutkan aku nak berurut macam bestfren aku, dia berurut masa preggy 5 bulan. Supaya saluran susu tak tersumbat, alhamdulillah, baby dia lahir2 je terus dapat susu badan. Aku pun mesti lah teruja kan. Huhuhu.

Tapi sampai sekarang aku tak berurut, aku tengok teknik marmet dalam buku merah je. Pastu aku try lah buat. Jadi! Yang penting ada saluran/laluan untuk susu keluar. Atau bahasa pasar nya taknak saluran tersumbat. Ada jugak kawan cakap takpe ke, nanti rugi lah colostrum. Bukan urut sampai dapat 1oz pun. Huhuhuhu! Dia keluar macam titisan peluh je. Colostrum paling jarang keluar, yang kerap keluar ialah cecair jernih.

Maybe aku minum Horlicks. Maybe. Tapi Ibu aku dulu pun susu tak keluar jugak, lepas urut breast baru susu keluar. Aku berusaha je mana yang boleh. Ni nak minum air longan kering + kurma merah pulak. Harap-harap beberapa usaha kecil aku ni membuahkan hasil, amin. Kebetulan, aku suka minum air longan kering, tak salah kan kalau aku minum dari sekarang. Wink! Wink!

Gambar ni sangat mendebarkan jiwa. Sumpah tak sabar nak tunggu balik ni beli bahan-bahan pastu buat minum di hari minggu. Cuaca El-Nino pulak.. Haihhh.

Resepi dia pun senang je dari resepicitarasawan.blogspot
- Longan kering
- Kurma merah kering atau tak
- Halwa kundur kering
- Honey dew
- Air
- Gula batu

Aku berusaha mana yang mampu dulu, rezeki semua datang dari Allah. Saya budak baru belajar :)




Love,
Nursaila Norman!



9 comments:

Mimie said...

Minum horlicks memg membantu...sy dly minum.horlicks mse pntang memg susu byk...puas hati tgk anak menyusu smp knyg

PetakBunga said...

1st ni bnyak kena belajar.. dulu pun byk jgk blur..tp tulah pngalaman..rasa mcm dah bersedia..alih2 semua x jd mcm diplan.. byk2 doa..

cikblueberry said...

tak tau pun kena urut awal-awal nie..lps nie nak urut la

LadyDiyana said...

hai mommy to be :)
alhamdulillah awk n bby sihat..
so far..sy pun setuju horlicks bole jd milkbosster :)
sy dulu ms 7bln pun dh kuar susu...heheh...tp dulu slalu mkn ikan je..hehehe...tp dlm pantang xtinggal susu kambing..
don worry...awk pun nnt byk susu...insyaallah :)

Sha said...

Kalau boleh jangan pam susu dulu.Sebab takut nanti trigger hormon bersalin. Fiqa dulu masa bersalin ada susu. Bukan keluar setitik-setitik.Kuar banyak jugak.Sampai Ammar tersedak-sedak. Sebab tu Ammar jarang nangis. tak cukup susu. Cuma tak tahulah kenapa tak boleh pam banyak..Air longan tu fiqa buat simple sikit. Kurma merah + longan je. Dan fiqa xletak gula.Cuma longan tak boleh minum banyak2. Sebab takut banyak foremilk.

nur anis said...

OOO..Kena urut-urut ye..tak tahu pulak..thanks fo the info..:)

Nuriesya Nadia said...

Hihihi , tak sabor nak jadi mummy dah akak ni. Eh ! Akak due bile ??

Rina Hamid said...

saila, bab nak bykan susu ni lain org lain milkbooster. kena try n error. smoga saila dpt nyusukan bby selama boleh ok :)

Nursaila Norman said...

Fiqah : thanks for the info darl! noted psl air longan tu jgn minum byk2..rezeki masing2 kan susu badan ni..just try my best apa yg boleh :))

Nadia : akak due 4th Sept sepatutnya..kalau baby x kuar awal lah..hehehe!

Rina Hamid : kannnn..try n error, mencuba mana yg mampu je saila ni..usaha tangga kejayaan hihi